Monday, August 30, 2010

...Hikayat Tersimpan Kata Panglima....

Sudah lama aku simpan post ini didalam draft box blogspot ni...
aku sendiri tak ingat bila dan dimana post ini dihasilkan, mungkin sudah setahun lamanya terperam tetapi tidak lain dan tidak bukan, inilah masanya aku memperlihatkan kandungannya...

aku tidak pernah meluahkan perasaan di dunia nyata. aku tidak tahu dan faham erti 'meluahkn perasaan' itu...bukan sifatku begitu...

...tetapi jika aku diberi ruang utk bercerita tentangnya...maka beginilah hikayat cerita itu....

tersebutlah suatu hikayat yang tersimpan lama didalam almari pusaka panglima yg terkenal, dimana diakhir hayatnya cuma keampunan dan kemaafan yg dimintanya. kekesalan yang tidak terubat menyakitkan jiwanya, menantikan kemaafan dari seorg insan...

"ampunkan aku, atas segala kesusahan dan kesengsaraan yg telah aku bawa semenjak perkenalan kita berdua. aku cuma mahukan kebahagiaan, tetapi takdirku membawaku ke jalan yang sebaliknya. Raja2 dan Pembesar2 serata negeri mengikut telunjukku,kemahuan ku, namun hatiku sendiri tidak dapatku tentangi. cara hati bergerak bagai layang2 ditiup angin pantai. biarpun talinya ku pegang, tapi lenggoknya angin yang tentukan.
semoga hatimu sembuh dan semoga cinta tidak berbalasmu disambut seorang lelaki yang layak dan yang istimewa, melayanmu sebaik mungkin. aku tidak dapat meneruskan kehidupan ini lagi, tetapi aku doakan kau mencapai kebahagiaan dan semoga akhiran mu lebih baik dan lebih menyenangkan.maafkan aku..."

kata-kata itu membuatkan wanita itu mengalirkan air matanya, jatuh menitis di muka panglima yang mati dgn badan tercucuk panah...

1 comment:

Tom3yt0o said...

menarik gak citer ni... nice story... :-)